fredag 28 mars 2008

Khaled Hosseini

Nu har jag precis läst ut den andra av två fantastiska böcker om afghanistanska levnadsöden. Flyga drake handlar om vänskap mellan pojkar, svek, faderskärlek, klasskillnader, krig, flykt, nystartade liv och chans till upprättelse. Tusen strålande solar utspelar sig även den i ett sargat Afghanistan men med kvinnorna i fokus. Kvinnor som utsätts för mäns vrede och maktutövning. Den handlar om månggifte, familjeförhållanden, rivalitet som förbyts i djup vänskap, farlig kärlek men också dess förlösande kraft. Två underbara böcker som jag önskar vore olästa. För då hade jag dem kvar!

Men idag har Flyga drake premiär på bioduken. Kanske de senaste presentbiobiljetterna kommer att användas till att hålla kvar känslan - om man lyckats förmedla den i film vill säga...

3 kommentarer:

Sebbes Fruga sa...

Hoppas din lördag var bra! Kanske kan man få se nån glimt här?

Hälsa mannen och tacka för skärmrengöringen. Jag upptäckte det i gårkväll. Fråga honom hur han gjorde, för vi har inte direkt lyckats. Kanske har vi inte förökt så väldigt mycket, men ändå... Nu är skärmen ren, så man ser ordentligt vad som står.

Ha en bra vecka!
Kram

Ljuva ro sa...

Tack för boktips! Saknade dig i lördags, hoppas du hade det bra! Min mor var här o hjälpte till o hon tyckte Hedda var bland de sötaste hon sett! Som en filmstjärna från 40-talet, med sitt fantastiska hårsvall!

Malinmittilivet sa...

Maria:
Jo, tack... lördagen var till belåtenhet. Resultat kommer så småningom. Har inte fotat än.

Jag ska framföra hälsningen. Ha det gott du också! Kram!

Anna:
Jag tänkte så på dig och att jag ville vara med. Men jag vet inte hur man klonar sig...

Modershjärtat bultar när berömmet gäller ögonstenen. Tack!