torsdag 6 mars 2008

Jag har...

...läst ut Milda makter av Paasilinna. Rolig och underfundig. Framför allt början och slutet. I mitten var det ibland lite långrandigt. Funderar på om det nu blir Kollektivt självmord av samme författare eller om det blir Flyga drake av Khaled Hosseini. Och så var det ju bokcirkeln på jobbet också där vi ska läsa Packad, en tonårsalkis memoarer av Koren Zailckas. Det får nog bli lite Hosseini och Afghanistan innan jag återvänder till Finland.

...pratat Doris Lessing med min man alldeles för en stund sedan. Sugen på att försjunka i hennes världar också...

...träffat "mina" körtjejer ikväll, för första gången på länge. Riktigt roligt att få sjunga tillsammans med dem igen!

...roligt på jobbet! Bra!

...sprungit en sväng idag igen. Dessvärre hjälper det inte att vara disciplinerad och resultatinriktad när magen håller på att vändas ut och in. Kom på att jag kanske inte hade ätit tillräckligt med frukost innan jag gav mig iväg. Gröt är bra... Kan det ligga nåt i det...?

...en med verkligheten ganska väl överensstämmande självbild om jag får analysera mig själv. Insåg igår (igen) att jag ibland uppfattas på ett annat sätt än vad känslan inombords säger. Högst intressant...

...tänkt mycket på världens värsta humanitära katastrof i Darfur. Människor har dödats, våldtagits, drivits på flykt från sina hem. De lever i fattigdom och misär. Jag kan inte i ord beskriva vad som händer där. För jag vet inte. Jag behöver inte sätta mig in i deras livssituation. Jag har det så bra här hemma i min TV-soffa, sover så gott i min säng, äter mig mätt varje dag och gnäller lite över att vi inte fått iordning i huset än sedan vi flyttade. Och tänk om pengarna hade räckt till en semesterresa utomlands. Vi har det så bra så jag skäms... Snart ska jag gå och lägga mig och sova för att bli utvilad, utan att vara rädd för att något fruktansvärt ska hända mig under natten. Imorgon går jag till jobbet och använder mig av min utbildning för att tjäna lite mer pengar att göra av på bensinpengar, kläder eller mat och samtidigt bidra till förstörandet av världen något ytterligare. På eftermiddagen ägnar jag mig åt lyxproblematik då jag funderar över vad vi ska äta för gott till kvällsmat. Och så sänder jag en tanke till flyktingarna i Tchad...

Inga kommentarer: