söndag 2 mars 2008

Framtungt

En trött dag. Regnig. Mörk. Dyster. Eller en soft dag. Regnig. Mysig. Brassprakig. Jag kan välja perspektiv. Vill jag vara dyster och mörk eller vill jag vara mysig och soft? Regnet älskar jag hur som helst.

Nåväl, vilket mitt val än blir (jag tog alternativ två... det känns bäst så!) så var dagen något framtung. Men framtunga dagar kan lättas upp av goda böcker. Hade väl inte tänkt inhandla något på bokrean, men när jag gick förbi ett par travar med billig litteratur (ur ekonomisk aspekt alltså) av Arto Paasilinna kunde jag inte motstå. Har idag sträckläst tre fjärddelar av Milda makter. Kan rekommederas för den som sällar sig till skaran av sökare. Kanske en gudstro kan gestalta sig i den mest hängivne tvivlaren som i denna bok får möta Guds vikarie - den finske tornkransföraren Birger Ryynänen. Kul och underfundig läsning - inte oväntat när det är Paasilinna som hållt i pennan!

2 kommentarer:

Ljuva ro sa...

Har mest riktat in mig på barnböcker under detta års bokrea! Hoppas du haft en bra dag, vilket härligt väder vi haft!

Malinmittilivet sa...

Det har i sanning varit en bra dag! Givande prat på jobbet och med vänner, vackert väder och vårkänslor!