måndag 3 mars 2008

Ett telefonsamtal

Jag har precis lagt på luren. En god vän ringde fram på kvällskvisten och det var ett tag sedan vi talades vid. Ett gott samtal. En påminnelse om att vänskap är vad man gör den till. Somliga bekantskaper kräver städning och noggranna förberedelser och träffarna blir med dessa således sällan, för att inte säga aldrig, av. Andra relationer går av bara farten och en del hämtar man upp som en ton i luften som aldrig klingade ur. Man tar vid där man slutade och spelar vidare. Jag har en skön känsla i kroppen. Glad... är fel ord, men det är en känsla av välbefinnande. Sådant som gärna infinner sig när goda samtal tagit slut. För den här gången alltså.

Pratade med en annan vän idag som refererade till Jonas Gardell och hans uttalanden om relationer. Han menade att man inte kunde bygga en relation på kärlek. Skuld och hållhakar däremot, var mycket mer stabila komponeneter att använda sig av. Jag håller inte med Gardell. Idag har jag och min man varit ett par i femton år. Kärleken är grunden - utan den hade vi varit rökta för länge sedan...

1 kommentar:

Ljuva ro sa...

15 år, Häfigt! Vi ska fira tio år som gifta i augusti, så härligt! Goda vänner är livets krydda.