måndag 21 januari 2008

Vad tänker du på?

Precis kommit hem välbehållen efter att ha slirat lite på hala småvägar i skogarna. Stjärnklart och månljust. Vad mycket man missar när man bor i stan...

Gott att få krypa upp i djupa breda soffor och äta välsmakande tilltugg tillsammans med goda vänner. Med dom som också är mitt i livet. Dela vardagen. Trivialiteter. Men också sånt som berör. Livet blir så mycket mera då. När man får ta del av andras tankar, pröva sina egna och låta sig slipas av varandra. Det måste inte handla om tankar och funderingar som förändrar världen. Fast å andra sidan kanske det ändå är så jag vill tänka. Att varje individ kan förändra världen i det lilla. Att jag kan dela med mig av erfarenheter, tankar och reflektioner som kan göra skillnad för någon...
någongång... någonstans.

Därför vill jag inte behålla för mig själv det som kan vara av värde för någon annan att veta. Och därför är jag också nyfiken på vad människor jag möter tänker och reflekterar över.

När man träffar nya människor blir ofta en av de första frågorna: Vad jobbar du med? Men en fråga jag tycker är långt mer intressant att inleda med är: Vad tänker du på? Vilka frågor bär du på och reflekterar över just nu i ditt liv? Vad mycket mer man får ut av ett sådant samtal än att få veta vad människor sysslar med om dagarna...

Ps. Ett litet tillägg från igår. Apropå listor kan den fantastiska barnboken Lennarts listor av Bottner/Kruglik med illustrationer av Olof Landström starkt rekommenderas. Den har en tänkvärd botten även för vuxna. Kanske jag är så såld på den just för att jag älskar listor, precis som Lennart... Ds.

3 kommentarer:

Sebbes Fruga sa...

Du har en väldigt viktig pöäng i det du skriver om tankar. Oj, så lätt det är att bestämma hur en människa är utifrån yrke...

Jag ska f.ö. till Frida idag. Pratar lite scrap med henne, så får vi se om vi kan få till en liten träff. Skulle vara så trevligt!

Anonym sa...

Hej!

Kul att se att du har fått en blogg!!

Vi hörs!

Anonym sa...

...hälsar Akseli.