söndag 27 januari 2008

Det svänger!

Trött, så trött... Men det blir vad man gör det till. Ibland känns det som om man är ensammast i världen och behöver nån att bara prata med... kanske busa lite med... Och ibland vill man inget annat än att vara ensammast i världen... och bara ha sig själv...

Man och barn kom hem fulla av energi från kyrkan (och med ett stort fång tulpaner till trötta mamman - och de andra har inte vissnat än! Härligt!). Hedda hade varit med i Guldklimpen för första gången och berättade om allt de gjort, sånger de sjungit och om vilka barn som varit där. Och mamman som knappt orkat stå på benen drogs med i det glada och fick lite påfyllning. Så pass mycket att det kändes trevligt att tacka ja till grannarnas fikainbjudan. Kaffe, nybakt mjuk pepparkaka och vänner som står ut med en i befintligt skick var vad som stod på menyn. Trevligt!

Så gick hela familjen trafikpolis iklädda gula lånade reflexvästar hem i mörkret och fick för sig att det skulle vara gott med stompa till kvällsmat. Jag kladdade ihop degen, Hedda åt av den och så hjälptes vi åt att kavla. Jag kavlade först ut tunna kakor och så skjutsade jag över dem till Hedda som snyggade till dem med kruskavel (tack föräldrarna!). Pär såg till att de inte brändes på stekpannan och samtliga hjälptes åt att mumsa i sig varma tunna bröd med smältande smör och makrill medan Ronja vårskriade på TV. Härligt samarbete, god kvällsmat och bra TV-underhållning.

Stompa... aldrig ätit? Här kommer receptet:

Wesströms stompa - räcker gott och väl till sex hungriga vuxna

14 dl rågsikt
(använde dinkel ikväll - gott det också, och nyttigt!)
1 dl sirap
5 dl filmjölk
(turkisk yoghurt går också bra)
2 tsk salt
1 1/2 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor

Gegga ihop. Kavla tunna kakor med naggkavel. Grädda på båda sidor i torr stekpanna på spisen.

Och avslutningsvis ett tips till Heddas mormor för att pigga på sig så här i sjukdomstider. När Hedda fick höra att hon inte mådde så bra (enligt Hedda är dock mormor alltid lite sjuk och klen... vilket intimt hör samman med Rödluvans mormor vilken dessa epitet passar in på...) sa hon: "Hon borde träffa doktor Hedda... för då skulle jag ge henne en spruta i halsen så svidet försvinner." Så välkommen hit, mamma, så kanske den lilla doktorn kan bota dig!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Käraste Malin! Vilken blogg! Så fort den kommer upp i rutan så är den ju så snygg så man vill gråta. Tack för att jag fick veta att den fanns, nu kommer jag att hänga här. Extra mysigt att det just i kväll fanns ett spår av just vår stompa, har jättehärliga bilder från en skön kväll när Pär och Ester geggar stompadeg hemma i vårt kök... Har själv inte brytt mig om bloggar alls förrän sent i höstas när jag plötsligt själv blev med en, men i sunda doser är det onekligen ganska kul (näe, "kul" var inte rätt ord, men jag kom inte på nåt bättre). Har ju sett prov på din estetiska förmåga, men anade inte förrän nu vilken otrolig scrappare du är. Sååå fint! Jag kommer när du säger till! Bloggkram!

Sebbes Fruga sa...

Ni är så pyssliga, familjen! Blir inspirerad.

Nu ska jag ge mig i kast med tre "vad ska vi göra idag, mamma?"-barn och se vad som händer en måndag. Kanske en sväng till Naturens Hus.

Ha det så gott!
Kram

Ljuva ro sa...

Så gott med dinkelstompa,det måste vi prova här hemma! Hoppas du är piggare idag, många kramar!

Sebbes Fruga sa...

Ikväll blev det stompa här hemma. Hade aldrig hört talas om det tidigare, men tyckte det lät enkelt och gott. Barnen tyckte väl att det smakade sådär, men Sebbe och jag gillade det starkt. Tack för tipset!

Malinmittilivet sa...

Vad kul när stabila kulinariska läckerheter sprider sig. Det tackar vi Wesströms för! Tack Lena också för fantastiska lovord. Det värmer... Vi får prata mera scrap på torsdag...fast då vill vi nog bara mysa med Ella förstås...

Malinmittilivet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malinmittilivet sa...

Hoppsan! Vad hände? Två av samma! Det ser ut som om min blogg är väldigt välbesökt när jag själv står för hälften av kommentarerna!

Sebbes Fruga sa...

Det är ju ett smart sätt att öka statistiken. ;-)

När du är inloggad kan du klicka på soptunnan vid kommentarerna, så kan du ta bort om det blir fel. Fast det kanske du redan visste...

Malinmittilivet sa...

Tack för tipset Maria. Min bloggrutin sträcker sig inte så långt, så det informationen var inte överflödig. :)