tisdag 29 januari 2008

Sprängkraft!



Detta älskar jag med våren! Nu är det ju fortfarande vinter... men naturen tycks tro att det är vår redan i slutet av januari. Och med vilken styrka de tar sig upp, knopparna. Inspirerande. Det som lever och andas är inte uträknat. Lökar som inte ser mycket ut för världen i oktober rymmer liv och växtkraft. På våren bevisar de att skrumpet och visset kan leva igen. Att uttorkat och dött faktiskt är en förutsättning för liv. Att vila är nödvändigt för att orka komma igen.




Julrosen som obarmhärtigt stoppades ner i jorden utan vidare omsorg för ett par veckor sedan tycks trivas riktigt bra. Den kalla vinden viner omkring till synes sköra kronblad som blir svårfångade utan blixt. Men blomman uthärdar och levererar oberörd nya knoppar.



Vilken skatt av lärdom det finns att hämta i naturen. Mycket är applicerbart på det liv vi själva lever.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Schyssta bilder!
Vi kanske kan starta en studiecirkel angående otåligheten.

Malinmittilivet sa...

Men hej Uffe! Välkommen till min blogg! Kul att du har hittat hit! Men vilken tid det tog... Som jag har väntat...OTÅLIGT!!! Studiecirkel får det bli!

Ljuva ro sa...

Men så vackra bilder! Det är så härligt när våren kommer tidigt! Planterade ut en julros för ett år sedan, nu blommar den för fullt! Har en till på trappen som inte planterats ut än... kanske ska ta o göra det....

Anonym sa...

Ehh, vi är också trädgårdsintresserade här på Betesvägen, det är vi faktiskt. På sommaren är vi däreute varenda dag. Fast ingen rensar i rabatter eller sköter blommor eller klipper gräset. Undrar just det är som inte gör det, den skulle man ju ta ett ord med! Och jag undrar fortfarande när julrosen ska tränga upp som hamnade under sand, fiberduk, sand, betongplattor och en trädgårdsbänk vid väggen där studsmattan brukar stå...

(förresten, är det nåt vajsing med tidsintsällningen här på bloggen? Eller har uffe kommenterat kvart i sju i morse???)

Anonym sa...

Hoppsan, sömnbristen börjar visst ta ut sin rätt. Får nog börja titta lite på texten jag skriver. Det jag undrade var bland annat VEM det är som inte sköter trädgården.

Anonym sa...

Förstår mig bättre på bilder. Vilka fina, du kan verkligen hitta det som är vackert! Nu blev det sagt som jag först tänkte, men som jag kollrade bort. Jösses, dags att sova, godnatt!

Malinmittilivet sa...

Lena:
Du är bra på att få min blogg att se välbesökt ut! Jo... nån vajsing är det... du kommenterade just nu runt halv två på eftermiddan...innan du går till sängs... Vet inte hur man fixar till det där. Har försökt. Du digitalmaja kanske kan hjälpa mig så kan jag försöka få fram julrosen... Det tar nog en stund, men...Skam den som ger sig!

Lena sa...

Malin, jag fick just en tanke om den där skeva tidsangivelsen. Såg nu att Hanna, som just entrat bloggvärlden (www.welingrabo.blogspot.com), också har en tidsangivelse som uppenbart inte stämmer med min. Kan det ha att göra med att ni blogportalen ni ligger på är amerikansk? Knäppt i så fall att den inte fattar att ni är i Sverige!

Har själv varit lite avundsjuk på er plats som är mycket fräsigare än den jag råkade hamna på, men min visar i alla fall rätt tid ;-)

Fö har jag just satt kniven i mina första fina papper...