onsdag 16 januari 2008

Sjukt...

Undanplockat i köket efter middagen. Någorlunda i alla fall. Kök ser ut som kök - inte slagfält. Tänt är det i kakelugn och spis. Det var ganska ruggigt och hurvet så elden hamnar under fliken Nödvändigheter. Bloggen har fått en ny bild och ännu en omstuvning och nu är det riktigt segt i kolan. Trött är unga frun och i skrivande stund lyssnar hon på det hostande flickebarnet som sover i rummet intill. Hostmedicin, alvedon, ompyssling och lite yrande föregick det ovanligt tidiga sänggåendet. Heddaskruttan har blivit sjuk. Feber och hosta. Och nu väntar jag bara på att vinterkräksjukan ska sätta igång. Väntar på att hostattackerna ska dra med sig en laddning upp i sängen... Måtte vi bli förskonade. Jag orkar inte...

På vägen hem från dagis idag kom förslaget från baksätet att hon kunde titta på Pippi-filmen medan jag lagade mat. Vi klubbade igenom förslaget och det genomfördes.
"Jag fryser, mamma!", ropade hon från fåtöljen i vardagsrummet.
Jag lade en filt om axlarna på henne och stoppade om henne ordentligt.
"Jag är svettig!", hördes efter en stund från samma fåtölj.
"Ta av dig filten då", svarade jag.
Efter ytterligare en liten stund klagade hon återigen över hur kallt det var. Jag tittade in och då satt hon med bar överkropp och huttrade.
"Men ta på dig tröjan..."
"Den är svettig", gnällde hon.
Efter tokmycket gnäll fick hon en röd munkjacka i handen som hon tog med in till pappa som var på väg in i duschen. Två sekunder efter att han hjälpt henne på med den halvlåg hon i hans famn och sov. Vid denna tidpunkt var vi tämligen säkra på att hon var sjuk...

Frossa och feber följde på gnället... och nu ligger hon och sover. (Strax innan insomnandet ynkade hon fram: "Pappa börjar på P och mamma börjar på M.") Har faktiskt inte hostat på en stund. Mannen har varit iväg och införskaffat suppar, blöjor, grape tonic, coca cola och en ficklampa... modell större... typ strålkastare som kräver STORA fickor. Bra att ha om man ska kika ner i halsen och leta åkommor... eller inte...

3 kommentarer:

Ljuva ro sa...

Så roligt att hitta hit! Lilla Hedda, hoppas hon snart är kry igen! Noah har precis blivit frisk från både kräksjuka o kraftig förkylning... Vi ses vännen!

Elisa sa...

Ja, vad säger man... Välkommen i klubben.

Sebbes Fruga sa...

Hej! Så du har oxå drabbats av bloggsjukan... ;-) Hoppas lilla Hedda blir frisk snart! Alla tre kottar här i huset har haft feber och hosta i omgångar. Men nu är vi pigga och krya.

Kram