måndag 4 februari 2008

Vad skulle jag göra utan dig?

Hedda slänger sig runt halsen på mig efter att vi fått av oss ytterkläderna nyss hemkomna från dagis. Vi kramas länge och hårt.
- Jag gillar dig, mamma!
- Och jag dig, min lilla goding. Vad skulle jag göra utan dig?
Hon släpper efter lite på kramen, ser in i mina ögon med en blick full av beslutsamhet, intensitet och glädje, och säger:
- Leka med mina leksaker!

Kanske inte det jag tänkte på i första hand...

Senare pratar jag med min mamma i telefon. Jag frågar hur det är och hon svarar att nu lever hon. Lite oförsiktigt säger jag nåt i stil med:
- Jaha, och i helgen var du död?
Hedda som sitter bredvid ber snabbt om att få prata med mormor och säger:
- Hej, har ni varit döda i helgen eller?

Jo, man måste ju kolla...

Inga kommentarer: