söndag 17 februari 2008

Tio veckslutshöjdare

När jag tänker på slutet av denna vecka blir det i listform... Tio höjdpunkter:

1. Underbara uppmuntrande kollegor.
Tillbaka på jobbet efter en tids hemmavaro. På skrivbordet ligger ett litet kuvert och ett par chokladbitar. Några välkomnande ord, någon som bemödar sig om att fixa något hon vet att jag tycker om, en massa varma kramar och uppmuntranden... Det känns in i benmärgen (eller är det i själen?) att jag är välkommen och väntad. Så roligt att vara tillbaka!

2. Brev med värme och kärlek från mamma.
En uppmuntran brevledes på alla hjärtans dag. En vacker dikt. Ett brev med kärlek i. Så skönt att ha en mamma som bryr sig om. Och även om hon är långt borta geografiskt så är hon alltid nära hjärtat. Tack mamma!

3. Sköna vårpromenader.
Ja, vad säger man? Vår i februari. Jätteknasigt, och jag hade hellre sett att naturen hade fått bete sig såsom naturligt är. Men visst är det skönt med härliga promenader i vårluft, talgoxar som kvittrar på tok för tidigt och vårsol i ansiktet. Det dröjer nog inte länge förrän man kan slå sig ner på en bänk utan att lägga handskarna under rumpan...

4. Ren och ung med crème och skratt.
I fredags kväll åkte jag till S i Björkhaga dit jag blivit inbjuden till "klass" med en Mary-Kayförsäljare. Rengöringscrèmer, hålla-sig-ung-produkter, exfolianter och foundations är bara några av produkterna som visades. Och vad skönt det var! Få sitta ner ett par timmar och rå om sig själv tillsammans med trevliga kvinnor jag inte ofta träffar. Och så skulle unga frun ta ställning till om hon skulle köpa något. Rengöringsprodukter var inte svårt att bestämma sig för att köpa när man är en sån som vanligen nöjer sig med att gnugga bort smink med tvål och vatten... Jag vet... inte alls bra. Men så ser ju hyn ut som den gör också. Nu var det dags för krafttag mot hudmisshandeln. Redan efter ett par dagar känner jag skillnad. Mjuk och len och go om kinderna... Men så var det de där anti-åldrande-grejorna... När kollegor på gymnasiet tar mig för elev... När jag får frågan om vuxen eller ungdom på bussen... När folk tror att jag är mitt barns syster... När jag ser mig i spegeln och inser att de där små fina rynkorna jag ser vid ögonen endast är något jag ser och ingen annan... Då vet jag att jag inte behöver något som förhindrar åldrande...

5. Fika med goda vänner och minisemlor.
Familjen N gjorde oss det äran att hälsa på igår. Vi hade bakat minisemlor som man fick lägga ihop själv vid bordet (då får man så mycket mandelmasseklägg och grädde man vill ha!). Fördelen med minisemlor är att den som vill kan äta tre och den som gärna stannar efter en får det och alla blir nöjda och glada! Efter fika sparng barnen upp för trappan. De lekte så bra uppe på rummet och vuxna fick prata och ha trevligt en hel eftermiddag. Tack för att ni kom!


6. Skön svensk film.
Lördagkväll med Melodifestival (bra mycket bättre underhållning än förra lördagen!) och "Se upp för dårarna" - en mysig lättittad film som lämnade en god eftersmak. Även lite gott tilltugg och glitter (!) i soffan.

7. Snödroppar.
Hedda hittade trädgårdens första snödroppar härom dagen. Idag gick vi ut tillsammans och tittade på de vackra ungmöerna som förläget tittade ner i marken. Snart får två ensamma sällskap.

8. Trädgårdsbestyr.
Lövhögar som inte krattades upp i höstas (förstår inte vem som inte gjorde det!) hamnade i skottkärran idag. Vi hittade daggmaskar som idogt arbetat med löven länge. Hedda namngav dem. Det var Valle, Kimmy (var fick hon det ifrån?) och Gustav. När jag körde kärran till komposten låg Hedda ovanpå lövbädden och blundade med ansiktet mot solen. Vilken liten livsnjutare! Medan jag krattade upp löven låg hon på samma sätt fast på marken och myste lite fnittrigt.

9. God, het och snabbgjord chili.
Två dagars middag. Gott bröd, avocadobitar och turkisk yoghurt till. Så nykommet och gott! När jag kommenterade lammfärsen (hemmamald från lamm i Granhammar) och sa att den var så fin (såväl god som finmalen) svarade Hedda:
- Det är ingen finfärs. Det är fulfärs!
Jorå, såatte... Humöret är det inget fel på!

10. Tokskratt och fniss med härliga familjen.
Efter flera av dagens måltider har det busats och skrattats och kittlats och tramsats. Härligt! Mer sånt! För då behöver jag absolut inga föryngingsprodukter.

9 kommentarer:

Hanna sa...

Åh vad härligt allt låter! Hur är det med lillsnurpan nu? Har prickarna börjat klia hysteriskt än, eller verkar det ge sig? (hoppas naturligtvis på det senare!)

Mary Kay är bra, har själv jobabt som försäljare under förra våren. Men det tog på tok för mycket tid å så upptäckte jag att jag itne är hälften så fåfäng som jag faktiskt trodde att jag var. (SKÖNT!)

Å eller hur! Visst var gårdagens melodifestival mycket bättre än förra lördagens? Sandra var stark tyckte jag.



Med kram och förhoppningar om ännu en mysig vecka. / Hanna

ps. nu är LO#2 klar =)

Malinmittilivet sa...

Hanna:
Det har inte varit så värst besvärligt med Heddas koppor. Skönt!

Såg din andra LO. Fin! Men vet du? Färgat och mönstrat funkar alldeles utmärkt till svartvitt. Nu ville du ju i och för sig förstärka temat... Bra tanke!

Ha de! Kram!

Sebbes Fruga sa...

Kommentar till punkt 4:
Näe, vad ska man med föryngringsprodukter till när man ser ut som 14½? Fast eftersom jag oftast har minst ett barn med mig när jag gör saker, brukar jag numera få betala fullpris på bussen. Skulle köpa porter till en stek härom dagen, och "klarade" mig genom kassan. Men det finns ju en och annan som lyfter ögonbrynen och undrar hur ung fru Sebbe har tre barn med...

Men tänk när vi är 60 och ser ut som ärtiga 40-åringar. ;-)

Malinmittilivet sa...

Maria:
Ja, men eller hur! Utseendemässigt är det ju ingen tvekan när vi når pensionsåldern. Nu ska jag bara lyckas få med resten av kroppen också. Kondisen du vet...

Anonym sa...

Jag var inne på en gul färg, för gul i sig kan ju vara ganska kaxigt. Men när jag testade det kändes det som att färgen tog över.

Förresten, jag å Ella följer gärna med på torsdag om vi fortfarande får?

kram Hanna

Sebbes Fruga sa...

En morot kan ju vara Vårruset. Ska ragga ihop ett gäng glada mammor som behöver ut och röra på sig. Eller skulle du springa med jobbet?

Malinmittilivet sa...

Hanna:
Självklart får ni komma! vad kul! Vi kan väl höras i veckan om det praktiska!
Kram!

Maria:
Vårruset blir det utan tvekan, men jag har inte kollat med jobbet än. Återkommer!

Anonym sa...

HA! Kul med minisemlor. Bakade faktist åxå det i Fredags...Så himla gott! Och ja! de skall vara små, så att man kan äta typ 4 utan att skämmas....
-R

Malinmittilivet sa...

Ja du, anonyme... Skämmas ska man då rakt inte! Jag tror nog till och med att man kan ta 5! Imorgon är det fredag igen - då blir det ett nytt semmelbak!