onsdag 24 juni 2009

Gissningslek

Vi leker ganska ofta leken där man ska gissa vad den andre tänker på. Förut har det gått ut på att man beskriver något för den andre men med stigande ålder på dottern har nu har leken försvårats och gissningarna utgår ifrån ställda ja- och nej-frågor.

Härom dagen satt jag och Hedda i bilen och lekte just denna lek. Hon sa:
- Jag tänker på ett land.
- Ok, svarade jag. Är det ett land du har varit i?
- Nej.
- Ligger Paris i det landet, frågade jag eftersom hon ganska ofta pratar om Eiffeltornet och Paris och Frankrike.
- Nej.
Innan jag hann ställa nästa fråga sa hon:
- Det börjar på samma bokstav som Jerusalem.
- Jaha. Är det Japan?
- Nej.
Så kunde hon inte hålla sig längre och sa:
- Det är Jypten.

4 kommentarer:

Lillan sa...

Självklart! Lätt som en plätt!
kram till er båda

Pia sa...

Att inte mamma kunde gissa det, det var ju illa! Hoppas allt är bra med er allihopa. Kram
/ Pia

Sebbes Fruga sa...

Jypten... Det skulle du tänkt på! ;-)

Har hon månne varit på Kalas-möten och sam,lat in pengar till barn i Egypten?

Malinmittilivet sa...

Lillan:
Ja, eller hur?! Kram!

Pia:
Jag får väl fila lite mer på mina geografikunskaper, eller kanske träna stavning... Allt är bra med oss. Kram!

Sebbes Fruga:
Kan det kanske vara så? Men så vet hon ju också att i Egypten, där sover alla med fötterna på huvudkudden och att dom ljuger från morgon till kväll... Allt enligt Pippi förstås.