söndag 7 juni 2009

Demokrati, engagemang och organisation

När vi idag skulle bege oss iväg för att rösta kom Heddas rättvisetänk fram igen som så ofta. Tårar trängde fram när hon insåg att hon inte fick rösta. Vi förklarade hur det ligger till i vår demokrati, att man inte får rösta om man är under 18 år t.ex. Driftig som hon är fick hon mig att fixa fram blått papper efter att hon frågat vilken färg jag trodde att statsministern gillar bäst. Hon skrev följande rader:

Vädjan till statsministern.

Avslutningen dikterade hon för mig och jag skrev: "1000 kramar från Hedda Näslund 4,5 år som tycker att det är orättvist att bara mamma och pappa får rösta idag 7/6-09 annars är det inget kul."

Brevet är igenklistrat och frankerat och imorgon postas det på sin väg till maktens korridorer. Vi tycker det är alldeles fantastiskt att hon redan nu engagerar sig i viktiga frågor. Dessutom sa hon när vi lämnade vallokalen att hon skulle säga till alla sina kompisar att de skulle be sina föräldrar hjälpa dem att också skriva brev till Fredrik. "För då är det många som säger vad dom tycker." Det låter nästan lite farligt. Jag ser rubrikerna framför mig: "Organiserade 4-åringar till storms mot demokratisk (o)ordning", "Förskoleagitator får röster att höjas från dockvrår landet över".

Alldeles underbart! Fortsätt så, vår älskade lilla demokratiförespråkare!

4 kommentarer:

Hanna sa...

HAHAHAHA! Åh jag skrattar så jag gråter! Helt totalt underbart! Hon är världsbäst den där Hedda :-D
Puss och kram på er

Pia sa...

Nu har mina fingrar tinat upp tillräckligt för att kunna öppna datorn, efter fyra kalla dygn i Norje. Men jag blev genast varm när jag läste Heddas inlägg, suveränt!! Det gick i alla fall bra på Sweden Rock, så det känns kul, även om man nu är helt slut.
Ha det gott & sköt om er. Hoppas Heddas röst blir hörd & att hon får ett ordentligt svar från maktens korridorer!
Kram
/ Pia

Lillan sa...

Heja Hedda!

Malinmittilivet sa...

Hanna:
Ja, visst är hon! Puss på dig också!

Pia:
Roligt att det gick bra vädret till trots! Ja, Hedda väntar med spänning på brevsvar... Kram!

Lillan:
Hon log med hela ansiktet när jag berättade att du hejar på henne...