måndag 18 maj 2009

Pärlor, älvor och diamanter

Hedda har ett språk och ett ordförråd som ibland får en att tappa hakan. Nu har vi ju vant oss sedan hon började prata och vi insåg hennes verbala förmåga, men ganska ofta får även vi förundras. Här några prov på hennes förmåga att se i bilder och tala i liknelser:

I vintras var vi i Ånnaboda och åkte snowracer. När vi hade gått upp i stora backen och tittade ut över pulkaåkande barn och vuxna sa Hedda:
- Titta! Det ser precis ut som när man sitter och pärlar. Någon har tappat ut pärlorna över en vit duk och här ligger dom huller om buller!
Och hon hade rätt! Alla färgglada mössor och hjälmar såg där uppifrån ut som små pärlor som sakta rullade fram när någon rört runt i dem för att välja nästa pärla till halsbandet.

För några veckor sedan började den stora lönnen utanför badrumsfönstret blomma. Från dag till annan fylldes grenverket med de skira gulgröna blommorna. På morgonen kom Hedda och jag ner och hon tittade ut genom fönstret och såg vinden ta tag i det nyspirade.
- Åh, så vackert när lönnen blommar, sa hon. Det ser ut som små älvor med sina gröna kjolar som dansar omkring bland grenarna.

Härom dagen regnade det. Jag och Hedda tittade ut genom fönstret.
- Jag tycker om när det regnar, sa jag.
- Jag med, svarade hon. Jag önskar att jag vore en regndroppe. För då var jag som en vacker diamant som föll ner från himlen och landade i det mjuka gräset. Det vore härligt!

Blir hon inte poet så vet jag inte... Då blir hon väl biltillverkare, krukmakare eller ridlärare som hon just nu är inne på... Hur som helst bär hon alltid språket med sig. Och det är en rikedom att ta vara på.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Vad härligt att läsa om Heddas språkliga utsvävningar. Och om Bertil som sprallar på i magen. Underbart! Jag hoppas Hedda väljer ett annat spår än biltillverkare.. Det är ingen framgångsbransch. Titta gärna in på min nya hemsida & se vad jag hittar på, efter att just lämnat bilbranschen. http://www.gylsbodassvartaguld.3w.se/ Och till hösten blir det konsthantverksskola! Heja Hedda, satsa på poesin & låt kreativiteten blomma!!
Kram
/ Pia

Malinmittilivet sa...

Pia! Vad kul att få några rader från dig! Och vad roligt att se allt fint du har gjort och gör. Du är så duktig och kreativ! Gillar diabasen... På din hemsida kommer jag att ta mig en titt lite nu och då.

Och vad det låter roligt med konsthantverksskola. Var då? Hoppas vi får ses snart så du kan berätta mer!

Kram
/Malin

emelie sa...

Hedda är verkligen så härlig! Jag saknar dig och familjen. Hoppas på att få komma och hälsa på när jag flyttat tillbaka hem :)
Kraam

Malinmittilivet sa...

Klart du får! Du är alltid välkommen. Vi saknar dig också! Bamsekram!